CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

NOTA

Gangguan Emosi

Kamus Dewan dan Pustaka telah memberi maksud kepada gangguan emosi

adalah akibat konflik yang tidak dapat diselesaikan, yang dicirikan dengan keresahan sama ada melalui pertuturan atau perlakuan tertentu. Ada fakta yang menyatakan bahawa memang murid-murid kini ramai yang mengalami tekanan emosi yang kian meningkat.

 Chaplin (1989) dalam Dictionary of psychology :
  • Emosi adalah keadaan yang tindak balas dari organisme berlaku perubahan-perubahan yang disedari, yang mendalam sifatnya dari perubahan sikap sebenar.
  • Gangguan emosi adalah akibat konflik yang tidak dapat diselesaikan, yang dicirikan dengan keresahan sama ada melalui pertuturan atau perlakuan tertentu.     
Mohmood Nazar Mohamad (1992):
Emosi boleh ditakrifkan sebagai satu keadaan yang dialami oleh manusia yang melibatkan
beberapa perubahan proses fisiologi, diri dan psikologi                  
    Panzario Jr.(2009) :
Tekanan (gangguan emosi) adalah berlaku secara semula jadi dimana ia berlaku unsur-unsur paksaan daripada persekitaran luaran yang boleh menyebabkan hal dalaman individu untuk menerimanya.

DEFINISI GANGGUAN EMOSI


Sumber rujukan:



*******************************************************************************

PERCAYAKAH ANDA BAHAWA KANAK-KANAK JUGA MENGALAMI TEKANAN EMOSI?

Tekanan emosi boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengira usia.





Terdapat gangguan yang keterlaluan atau boleh dilihat pada fungsi mental atau emosi kanak-kanak yang dibuktikan dengan adanya gangguan mental atau tingkah laku, termasuk keresahan, kemurungan, pengasingan diri, tingkah laku agresif atau kerencatan perkembangan.Sebenarnya keadaan ini adalah jauh lebih serius, mendalam dan berpanjangan berbanding dengan kesan akibat penderaan fizikal terhadap tubuh badan.
Apabila penderaan emosi berlaku bersama-sama  dengan penderaan lain, berlaku kesan penderaan terhadap emosi kanak-kanak tersebut. Penderaan terhadap kanak-kanak boleh  dibahagikan kepada empat  jenis penderaan yang utama, iaitu :
  • penderaan fizikal,
  • penderaan seksual,
  • penderaan kerana mereka diabaikan penjagaan
  •  penderaan emosi                                             (Malaysia 1991), Kassimi Kasim)

Sudut Perundangan
Menunjukkan penderaan ini berlaku secara khusus serta tersendiri dan seseorang perlu membuktikan hubung kait penderaan emosi dengan berlakunya kesan kepada perasaan, tingkah laku dan perkembangan kanak-kanak. 

 

contoh kejadian kes tekanan emosi kanak-kanak di Malaysia...


Tekanan emosi murid-murid telah mendapat perhatian daripada pelbagai pihak dan makin diakui bahawa kanak-kanak juga turut mengalami masalah tekanan emosi.




Berikut merupakan tanda gejala gangguan emosi murid: 
  1. Tidak hadir ke sekolah tanpa sebarang sebab munasabah
  2. Selalu mengantuk  atau tertidur di dalam kelas
  3. Sentiasa kelihatan letih
  4. Kerap sakit perut
  5. Mudah diserang penyakit
  6. Duduk dalam keadaan yang tidak selesa
  7. Pencapaian akademik yang semakin merosot
  8. Sering berasa cemas, takut dan benci
  9. Bertindak tidak wajar disebabkan tekanan perasaan
  10. Cepat marah
  11. Suka bergaduh
  12. Kerap berbohong
  13. Bertindak liar untuk menarik perhatian
  14. Tindak balas kurang matang
  15. Berperawakan ganjil
  16. Membela diri secara tidak menentu
  17. Menunjukkan perasaan dengki
  18. Mengkritik secara keterlaluan
  19. Suka termenung atau berkhayal
Gejala gangguan emosi



klik link di bawah jika anda mahu buktinya !
  
********************************************************************************

FAKTOR DAN JENIS TEKANAN EMOSI KANAK-KANAK
Pelbagai faktor yang boleh dilihat menyumbang kepada tekanan emosi kanak-kanak.


Punca


Rakan sebaya
Rakan merupakan orang yang paling rapat bagi seorang individu di sekolah mahupun di rumah. Rakan merupakan faktor yang sangat mempengaruhi kehidupan seseorang contohnya dari segi pergaulan,percakapan, sikap. Apabila seseorang bergaduh dengan rakannya, ia akan sunyi kerana rakannya tidak mahu berkawan dengannya, tidak makan di kantin bersama. seseorang yang mengalami masalah ini mudah murung dan sedih apabila dipulaukan. Contoh lain, seperti kes buli, ponteng sekolah dan lain-lain.   

 
Keluarga
Ibu bapa merupakan individu yang menjadi tempat dimana kanak-kanak meminta perlindungan, perhatian, dan kasih sayang. Kanak-kanak mengharapkan satu kehidupan yang bahagia, hubungan yang erat sesama ahli keluarga, boleh berkongsi masalah. Namun begitu, keluarga yang sering bertengkar, bergaduh dan kurang mesra, tidak menaruh minat terhadap anak-anak, bercerai, terdapat kematian dan perpisahan akan membawa keadaan gangguan emosi dan penyesuaian kanak-kanak yang tidak stabil.
Menurut Garbarino, Gattman & Sealey et al. (1986) memberi lima kategori tingkah laku ibu bapa atau penjaga yang dikira sebagai mendera emosi kanak-kanak, iaitu :
  1. Penolakan (rejection),
  2. Pengasingan (isolating),
  3. Menakutkan (terrorising),
  4. SIkap tidak peduli (ignoring)
  5. merasuah fikiran (corrupting). 



PERKARA YANG MENAKUTKAN KANAK-KANAK

Bermaksud tindakan mengancam untuk mencedera, membunuh dan meninggalkan anak (abandon) sekiranya anak tidak mengikut kata atau tidak menunjukkan tingkah laku yang diharapkan. Tindakkan ini termasuk ancaman oleh ibu bapa, penjaga atau orang lain untuk mendedahkan anak kepada keganasan yang akan dilakukan kepada orang yang disayangi oleh anak itu. Tingkah laku menakutkan ini sering berlaku kepada kanak-kanak yang didera secara seksual dan juga kepada anak-anak yang mempunyai ibu bapa yang melalui proses penceraian.

Penceraian ibu bapa menyebabkan:
Anak-anak tidak mendapat perhatian yang sepatutnya daripada kedua ibu bapa. Hal ini akan menyebabkan anak-anak berasa tersisih dan kurang mendapat kasih sayang sehingga menyebabkan anak-anak mengalami tekanan perasaan. 
PERSEKITARAN
Gangguan emosi dalam kalangan murid berpunca daripada persekitaran sekolah yang tidak kondusif. Contohnya gangguan emosi itu mungkin berpunca daripada masalah kesesakan didalam kelas yang boleh mewujudkan kecenderungan murid untuk melakukan kesalahan disiplin. Ini selaras dengan pendapat yang diberikan oleh Ketua Jabatan Pendidikan Kaunseling dan Psikologi Kaunseling, Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Rusnani Abdul Kadir yang mendapati bahawa kecendurungan ke arah perlakuan negatif wujud kerana dipengaruhi unsur rangsangan di sekeliling mereka. Ini bermaksud murid mungkin melakukan kesalahan akibat daripada suasana persekitaran yang tidak kondusif dan mengganggu emosi mereka. Keadaan ini berlaku kerana keadaan sekolah yang sesak akan membawa kepada fizikal kelas padat dan menyebabkan situasi tidak selesa kepada proses pengajaran dan pembelajaran.
GURU
Guru adalah orang yang paling berpengaruh dalam perkembangan seorang kanak-kanak. sikap seorang guru akan menyebabkan pelbagai bentuk dan perubahan emosi murid. Guru yang garang, tidak bersikap adil, tidak mengambil berat, akan menyebabkan murid yang bermasalah tingkah laku kerana murid lebih bebas untuk berkelakuan tidak sopan samaada dengan rakan-rakan mahupun guru mereka sendiri. Jika guru itu garang anak murid akan berasa takut dak tidak yakin dengan diri mereka sendiri kerana mereka takut sekiranya guru tanya dan mereka jawab dengan jawapan yang salah. Ini akan menyebabkan murid tersebut jadi lebih pasif.
 INTERPERSONAL
Salah satu faktor lain yang menyumbang tekanan emosi kanak-kanak ialah kurangnya kecerdasan intrapersonal. Kecerdasan intrapersonal merujuk kepada kecerdasan seseorang yang mampu memahami diri sendiri, mengetahui kelemahan yang ada pada dirinya sendiri. Kebiasaannya, pelajar masa ini lebih cenderung berfikiran negatif. 
Terdapat 3 konsep diri negatif yang diamalkan oleh pelajar iaitu:
1. Tidak yakin dengan kemampuan diri untuk mengatasi masalah.
2. Tidak merasa setara dengan orang lain.
3. Malu menerima pujian dan kritikan.
  
SOSIAL


Persekitaran sosial seperti pergaulan bebas antara pelajar lelaki dan perempuan menyebabkan mereka mudah terjebak dalam gejala sosial. Mereka yang terlibat ini akan mengalami tekanan kerana tidak dapat  menumpukan perhatian kepada pelajaran. Sebagai contoh, seorang pelajar perempuan yang telah mengandungkan anak teman lelakinya akan berasa tertekan kerana malu dan takut kepada masyarakat sekeliling.

GAYA HIDUP



Gaya hidup atau keinginan yang melebihi kemampuan juga menyebabkan tekanan dalam kalangan pelajar. Setiap pelajar mempunyai keinginan yang sangat tinggi yang ingin dicapai. Mereka juga tidak bijak menguruskan keperluan dengan betul ini menyebabkan berlakunya stess. Ada di antara pelajar yang mempunyai cita-cita yang terlalu tinggi dibandingkan dengan kemampuan mereka. Apabila mereka tidak dapat mencapai apa yang mereka cita-citakan mereka yang berasa sangat tertekan
Punca-punca dan Huraian
***********************************************************************************************************

BAGAIMANAKAH CARA MENGATASI GANGGUAN EMOSI MURID?



ATASI GANGGUAN EMOSI DARIPADA IBU BAPA

Keluarga yang mempunyai masalah atau konflik akan menyebabkan anak yang menjadi mangsa. Anak-anak akan berasa terpinggir  kerana kurang kasih sayang. 

Oleh yang demikian, anak -anak ini dinasihati supaya berjumpa dengan para profesionalseperti Kaunselor sekolah serta mendapat sokongan emosi dari orang sekeliling.




ATASI GANGGUAN EMOSI DARIPADA PERSEKITARAN
Riadah dapat mengurangkan stress.
Riadah merupakan satu aktiviti yang dapat mengurangkan stres khususnya dalam kalangan pelajar. Aktiviti riadah seperti bersukan bukan sahaja dapat menjadikan fizikal lebih mantap malah organ dalaman serta sistem pernafasan kita juga dapat berjalan dengan lancar. Hal ini kerana riadah merupakan satu keperluan dalam kehidupan seharian kita. Selain itu, riadah dari segi minda juga perlu bagi mengurangkan masalah stress antara riadah minda yang dapat kita lakukan ialah dengan bermain bola sepak, badminton, membaca Al-Quran, membaca komik dan lain-lain.

ATASI GANGGUAN EMOSI DARIPADA KEINGINAN MELEBIHI KEMAMPUAN

Apabila kita sedar sesuatu perkara yang kita lakukan di luar kemampuan diri maka manusia seharusnya berhenti melakukannya. Tekanan pasti dapat atasi sekiranya kita tidak terlalu memaksa diri. Kita boleh menjalankan kegiatan yang tidak terlalu membebankan minda dengan memberikan keseronokan supaya tekanan dapat diatasi. Oleh itu,janganlah kita terlalu membuang masa kepada perkara yang kita tidak lagi mampu tanggung




Banyak kes pelajar bunuh diri kerana tidak dapat mencapai impian atau cita-cita yang mereka harapkan kerana di luar tahap kemampuan mereka. Oleh kerana kes ini banyak berlaku dalam kalangan pelajar sekolah pihak Universiti Sains Malaysia (USM) telah mengambil jalan penyelesaian dengan membangunkan program Tools 4 teen untuk mendidik pelajar menghadapi cabaran hidup.



Oleh itu agama islam sangat menuntut sifat redha dalam diri ummatnya.






Dapatkan maklumat lanjut layari: 





ATASI GANGGUAN EMOSI DARIPADA SUDUT INTERPERSONAL

Pelajar perlu mengalih pandangan kepada situasi yang lebih tenang atau relaks. Contoh aktiviti yang boleh dilakukan ialah:
      • Menyanyi 

      • Menari

      • Menjerit

      • Berlari

      • Ketawa
     Hal ini boleh membantu kanak-kanak melepaskan stress sambil menyanyi tidak kira di mana sahaja ikut kehendak diri sendiri. Kanak-kanak boleh meluahkan perasaan kepada sahabat karib ataupun meluhkannya dalam diari.
    Selain itu, stress juga boleh diatasi apabila kanak-kanak melihat segala masalah itu dari segi positif. Misalnya,apabila kanak-kanak ini menghadapi sesuatu masalah mereka mestilah cuba berfikir secara positif dengan menerima masalah itu sebagai panduan atau hikmah dalam kehidupan pada masa akan datang. 
    Mereka perlu juga menetapkan matlamat yang realistik dalam kehidupan seharian bagi menangani stress.  Contohnya, mereka perlu bertindak mengikut keutamaan bagi mengelakkan mereka tidak membuang masa.


ATASI GANGGUAN EMOSI DARIPADA SOSIAL

Menjalankan kerja masyarakat dan kebajikan juga merupakan salah satu langkah bagi menangani masalah punca sosial. Remaja tersebut haruslah membiasakan diri dengan melakukan kerja-kerja masyarakat seperti:
      • Aktiviti gotong-royong

      • Mengikuti majlis keagamaan

      • Menderma kepada masjid atau rumah anak-anak yatim dan sebagainya.

Hal ini akan menjadikan remaja lebih dewasa dan tidak memikirkan kegiatan sosial. Selain itu,remaja juga patut meninjau keadaan orang yang kurang bernasib baik sama ada dari segi kewangan,pendidikan,kesihatan dan keluarga. Ini sekaligus akan dapat menyedarkan individu tersebut dari terus lalai dan hanyut dengan gejala sosial.  Aktiviti ini pelajar boleh mengikuti    persatuan seperti pengakap atau aktif dengan belia atau rakan muda yang banyak meluangkan masa di tempat yang sepatutnya. Oleh yang demikian,masa pelajar dapat di isi dengan aktiviti yang berfaedah.




LANGKAH MENGATASI MASALAH TEKANAN EMOSI

Setiap detik gangguan boleh membawa pelbagai reaksi dan padah yang berpanjangan sehingga menggangu saat-saat penting dalam perkembangan kanak-kanak. Jika pembentukan sahsiah kanak-kanak sudah terganggu dari awal lagi, pelbagai masalah mental dan sosial akan timbul apabila kanak-kanak ini melangkah ke alam dewasa. Dalam kebanyakan situasi, masalah mental dan sosial boleh melemahkan lagi tunggak kekeluargaan pada masa akan datang. Ini sudah tentu merugikan semua pihak. Pakar psikiatri kanak-kanak dan remaja, perlu prihatin dan memainkan peranan mereka dalam urusan ini dan memastikan supaya sesuatu tindakan diambil sejak awal lagi. Orang lain atau ahli keluarga lain mungkin tidak boleh mencegah penderaan emosi atau tidak boleh melindungi kanak-kanak dengan sepenuhnya daripada melalui peristiwa yang traumatik, tetapi mereka boleh membantu secara pendidikan iaitu memberi perlindungan bagi mengurangkan kesan penderaan emosi, terutama sekali terhadap harga diri kanakkanak. Pihak perundangan juga perlu memainkan peranan mereka dengan lebih bijaksana dan berkesan dalam pengurusan kes-kes penderaan.
Gangguan Emosi Murid


 

RUJUKAN

 

Jurnal 

http://www.ukm.my/penerbit/emosi.pdf

http://www.scribd.com/doc/38395536/Gangguan-Emosi-Di-Kalangan-Murid

Akhbar

http://www.hmetro.com.my/articles/Ajarkemahiransosial_emosi/Article/


 Artikel

http://www.childandteencounseling.com/witnessingviolentcrime.htm

http://www.hamidarshat.com/anak-penjagaan-informasi-167/204-tekanan-emosi-pada-kanak-kanak.htm

Buku

Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Sharifah Fakhriah Syed AhmadS, Zuraidah A. Majid (2010): Guru dan Cabaran Semasa, Siri Pendidikan Guru Oxford Fajar.

No comments:

Post a Comment